Läxors vara eller inte vara

18 Nov

Inom föräldraföreningens styrelse har vi olika åsikter om läxors vara eller inte vara. Vi är inte ensamma om att föra den diskussionen vill jag lova, inte minst på Facebook dryftas läxor friskt i olika skol-relaterade grupper som jag är medlem i. Är du nyfiken så sök på skola eller fråga mig så tipsar jag om grupper jag lär mig mycket av att vara en del av. Det är härligt att föra dialog kring detta ämne, och att få både bekräftelse av åsikter, men oxå nya insikter i takt med att frågan dryftas djupare och djupare.

Som jag uppfattar det så vill föräldrar ha läxor av två skäl:
1) jag hade själv läxor när jag gick i skolan och därför känner jag igen mig i konceptet
2) för att jag vill veta var mitt barn befinner sig i skolan, vad läser de om, hur långt har de kommit inom olika ämnen, hur går det för mitt barn och så vidare.

Jag, som alltså inte tycker om slentrianmässiga läxor, skulle vilja att skolan kontrar de två punkterna ovan på följande sätt:
1) berätta vad forskning säger, visa på fakta från forskning att läxor inte gagnar barnen så som man generellt tror, att läxor är en kvarleva från en tid då barn slutade skolan och gick hem efter lunch för att göra lite läxa med hemmafru-mammas hjälp och sen kunde leka fritt. Så ser inte samhället ut idag. Läroplan och samhälle har förändrats mycket sedan just du gick i skola – även skolan måste förändras med tiden!
2) implementera andra kommunikationssätt (än läxor – handen på hjärtat, ffa för er med lite äldre barn, är det så mycket kommunikation över det hela? Mest gnissel, gråt & tjat kan jag själv uppleva) som möjliggör för den intresserade föräldern att följa skolans dagliga arbete, t ex genom klassblogg, tydliga veckobrev, flippade föräldramöten, osv, finns säkert massvis med sätt att ge den insyn som föräldrar önskar, och som de upplever att de får via läxor!

Här ett fantastiskt inspirerande blogginlägg av en lärare i Malmö Stad, som ser IKT som en av de stora hjälpmedlen till ökad föräldrasamverkan och -inflytande. Läs själva och säg vad ni tycker! Själv blev jag allra gladast åt de konkreta förslagen längst ner.

Karlavagnen sändes i SR den 12 november utifrån frågeställningen ”Betyg – morot eller piska?” och i det programmet nämns även läxor. Inte minst på Facebookkommentaterna från det programmet var läxor en stor diskussionsfråga. Mycket intressant.

Gräset

Jag tycker det vore väldigt intressant att lyfta läxors vara eller inte vara både bland föräldrar, elever och bland lärare och skolledning – så att vi kanske kan föra en konstruktiv dialog kring hur vi gemensamt tycker det ska vara hos oss i Husie! Dock skulle jag vilja föreslå att alla faktiskt passar på att kolla runt lite grann på allt som skrivits och sagts om läxor – googla på ämnet och läs lite lärarbloggar, lite forskningsresultat, artiklar från skolor som avskaffat läxor osv. Rekommenderar alldeles särskilt Anne-Marie Körling, men det finns massvis med information – så ut och läs på lite vettja! Vem vet – du kanske ändrar åsikt, eller kanske åtminstone kan få en ökad förståelse för båda sidornas syn på saken!

/Helena, ordförande i föräldraföreningen i Husie

PS – Och innan du helt får frispel om du är en läx-förespråkare – jag säger inte att läxor absolut inte får förekomma i någon form. Jag vill bara att de är väl genomtänkta, riktade till den specifika elevens behov och kunskap och framför allt, att de inte ges av ren slentrian!

PPS – Och nej, jag har inte alltid varit läx-motståndare. Jag vände tvärt för 5 år sedan, då jag läste på i frågan! Allt det jag trott om läxor visade sig inte vara sant, som jag uppfattade det. Sedan dess har jag bara stärkts i frågan!

Annonser

4 svar to “Läxors vara eller inte vara”

  1. Karin Brånebäck 19 november, 2012 den 01:25 #

    Själv är jag väldigt engagerad i en modell som heter det flippade klassrummet (”the flipped classroom). Läs gärna mer om det här:
    http://kilskrift.blogspot.se/2012/08/vad-ar-det-flippade-klassrummet.html

    Jag är i grunden emot läxor eftersom jag ser så mycket dåliga läxor och jag anser att man inte ska ge läxor för läxornas skull.
    När det gäller det flippade klassrummet så behöver man inte använda flipparna (filmer eller annat) som läxor även om det oftast är så i dagsläget. Om man dessutom strävar efter ”the flip mastery”, vilket innebär att eleverna själva kan välja vilket material de vill arbeta med och på vilken nivå (i samarbete med läraren), så är det fullt möjligt att arbeta utan läxor och att eleverna arbetar i sin egen takt. Att köra ”mastery” verkar dock svårt utan en 1:1 satsning. Arbetar man i åk 1-6 och har sina elever den större delen av dagarna kan man också integrera flipparna i undervisningen. Kanske är det svårare på högstadiet och gymnasiet då lärare träffar sina elever några få timmar i veckan bara, men vågar man tänka nytt så behöver det inte vara ett problem.

    Vad jag tror är att de flippade genomgångarna oftast är mer genomtänkta och kärnfulla än traditionella läxor. Själva sättet att arbeta med modellen innebär att man måste vara ”to the point” med det man flippar.
    Jag ser tyvärr många traditionella läxor utan vare sig något vettigt syfte eller innehåll.

    Eleverna lär DÄR de är NÄR de är. Läxor är inte nödvändiga för att ge eleverna en bra kunskapsinlärning. Jag ser så många elever som sliter med sina läxor tillsammans med sina föräldrar. Det arbetet kan vi klara av i skolan om viljan finns och om man vågar tänka nytt istället för att fastna i gamla rutiner som egentligen inte är det bästa för eleven.

    • Helena Roth 19 november, 2012 den 11:44 #

      Tack min vän, för din kommentar!!
      Många kloka ord, och jag tror kärnpunkten ligger i just modet att tänka nytt, som lärare, skolledning, elev och förälder. För det är tillsammans som vi befäster det befintliga systemet, där jag, precis som du, ser alldeles för många exempel på läxor som inte gagnar elevens lärande!
      Fram för mer nytänk helt enkelt. 🙂
      /Helena, ordf i föräldraföreningen i Husie

  2. Sarah 20 november, 2012 den 00:31 #

    Min åsikt är mot läxor. Vi har i dag ett samhälle där allt fler ”går in i väggen”. Man har svårt att släppa jobbet och tar med det både i tanke och praktiskt. Sitter hemma och jobbar på helger och kvällar eller kan inte släppa jobbet med tanken när vi kommer hem.

    Jag anser att vi genom att ge barnen läxor tränar dem in i detta beteende. Att de lär sig att ta jobbet med sig hem.

    • Helena Roth 20 november, 2012 den 00:47 #

      Jag har faktiskt inte tänkt den tanken ända till sin spets som du gör här – du har en poäng!
      /Helena, ordf

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: